Jaki rower wybrać?
Już pierwszy rzut oka na rynek rowerów może wprawić nas w zakłopotanie. Mamy bowiem do czynienia z problemem obfitości - rodzajów, marek, modeli, akcesoriów, a więc także informacji, w których trudno się zorientować. Dlatego zaczniemy od czterech podstawowych kategorii rowerów i ich zastosowań.
Rowery szosowe
Jak sama nazwa wskazuje, służą do jazdy po szosach. Ich budowa ma na celu osiąganie jak największych prędkości przy jak najmniejszym wysiłku użytkownika.
Po czym je rozpoznasz?
- agresywna geometria ramy - pozycja rowerzysty pochylona w stronę kierownicy dla zmniejszenia oporu powietrza
- lekka, sztywna rama oraz komponenty o niskiej masie
- kierownica w kształcie „baranka” umożliwiająca zmianę pozycji rąk
- wąskie i gładkie opony - minimalizacja oporów toczenia.
Gdzie sprawdzą się najlepiej?
- treningi i wyścigi szosowe
- daleka turystyka
- jazda codzienna - także po mieście.
Ograniczenia
Rowery szosowe nie nadają się do jazdy poza utwardzonymi drogami. Wąska kierownica nie zapewnia odpowiedniego poziomu kontroli nad maszyną, sztywna rama nie amortyzuje nierówności, a wąskie, twardo pompowane opony nie mają wystarczającej przyczepności i zakopują się w piachu. Jeśli zależy nam na szybkości szosówki, ale chcemy mieć możliwość zjazdu z asfaltu, warto zwrócić uwagę na rowery przełajowe (cyclocross) lub niezwykle modne ostatnio gravele. Rowery te oferują bardziej komfortową geometrię ramy oraz wyposażone są w szersze opony, dzięki czemu radzą sobie w mniej wymagającym terenie, choć są nieco wolniejsze od typowych szosówek.
Rowery górskie
Ten rodzaj rowerów opracowano przede wszystkim z myślą o dynamicznej jeździe w terenie, z dala od ubitych ścieżek. W rzeczywistości rowery XC czy MTB to wszechstronne, wytrzymałe konstrukcje, które radzą sobie w każdych warunkach.
Po czym je rozpoznasz?
- szerokie opony o agresywnym bieżniku przeznaczone na luźne nawierzchnie
- amortyzacja przedniego widelca (hardtail) lub pełna (full suspension)
- płaska, szeroka kierownica dla lepszej kontroli roweru na nierównościach
- mocne hamulce tarczowe.
Gdzie sprawdzą się najlepiej?
- jazda terenowa - maratony, enduro, single track
- turystyka off-road
- w każdych warunkach - jeśli pamiętasz o ich ograniczeniach.
Ograniczenia
Szosa czy miejska ulica nie stanowi żadnego wyzwania dla roweru górskiego, ale nie jest to jego naturalne środowisko. Szerokie, terenowe opony zwiększają opory toczenia. System zawieszenia - choć poprawia komfort i kontrolę nad rowerem - zwiększa masę sprzętu i pożera część energii, którą poświęcamy na jego napędzanie. Krótko mówiąc, na „góralu” po asfalcie jedzie się ciężej i wolniej.
Hybrydy
Niektórzy producenci nazywają tak rowery wyposażone w system elektrycznego wspomagania napędu. W rzeczywistości określenie to oznacza szeroką kategorię rowerów uniwersalnych, łączących zalety rowerów górskich i szosowych. Hybrydy znane są także jako rowery typu cross lub rowery trekkingowe.
Po czym je rozpoznasz?
- gładkie opony - szersze niż szosowe, ale węższe niż w rowerach górskich
- płaska, czasami zaokrąglona kierownica - dla większego komfortu użytkownika
- rama o bardziej zrelaksowanej geometrii - bardziej wyprostowana pozycja rowerzysty
- zakres przełożeń pomiędzy górskimi a szosowymi
- część modeli posiada amortyzator przedni lub hamulce tarczowe.
Gdzie sprawdzą się najlepiej?
- jazda codzienna - zwłaszcza po mieście
- turystyka - bliska i daleka
- rodzinne przejażdżki po asfalcie i w lżejszym terenie
- w (prawie) każdych warunkach - jeśli pamiętasz o ich ograniczeniach.
Ograniczenia
Możliwości hybryd kończą się tam, gdzie zaczynają się specyficzne warunki, na które projektowano rowery górskie i szosowe. Hybryda nie poradzi sobie w trudniejszym terenie, a podczas długich tras po asfalcie nie tylko okaże się wolniejsza od szosówki, ale także bardziej zmęczy swojego użytkownika.
Zobacz też 8 najlepszych tras rowerowych w Polsce, które zachwycą każdego rowerzystę.
Rowery miejskie
Każdy rower potrafi być sprawnym rowerem miejskim - wszystko zależy od jego użytkownika. Ale moda na dwa kółka w wielkim mieście częściej kojarzy się nam z ponadczasowym stylem rowerów holenderskich niż z konstrukcjami o bardziej współczesnym designie i technologii.
Po czym je rozpoznasz?
- charakterystyczna, obniżona rama o zaokrąglonej linii - typowy rower miejski jest „damką”, choć istnieją też wersje „męskie”, z klasycznie poprowadzoną górną rurą ramy
- niemal w pełni wyprostowana pozycja rowerzysty siedzącego na szerokim siodełku
- szeroka kierownica wygięta ku ramionom użytkownika
- pojedyncze przełożenie lub przerzutka wewnątrz piasty tylnej
- dużo dodatkowego wyposażenia w standardzie - błotniki, bagażnik, oświetlenie, osłona łańcucha itp.
Gdzie sprawdzą się najlepiej?
- jazda codzienna - zwłaszcza po mieście
- bliska turystyka
- spokojne przejażdżki po parkach.
Ograniczenia
Komfort, jaki oferują rowery miejskie, ogranicza się jedynie do krótkich dystansów. Na dłuższej trasie wyprostowana pozycja na siodełku nie tylko męczy plecy, ale także nie pozwala napędzać roweru zbyt efektywnie. Spory ciężar rowerów miejskich w połączeniu z ograniczonym zakresem przełożeń powoduje, że nie są one zbyt szybkie - szczególnie na podjazdach. Nie radzą sobie także na luźnych nawierzchniach.
Jeśli nadal nie możesz zdecydować się, jaki typ roweru wybrać, pomyśl o tym, gdzie tak naprawdę będziesz na nim jeździć przez większość czasu. Zastanów się także, czy rower ma być sposobem na okazjonalny, aktywny wypoczynek, czy maszyną do regularnych treningów lub bardziej wymagających wypraw. Pozwoli to zawęzić obszar poszukiwania do najbardziej odpowiedniej kategorii sprzętu.
Dobry rower musi pasować
Z kupowaniem rowerów jest jak z zakupem butów (więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ). Nawet najlepsze modele do niczego się nie przydadzą, jeśli będą dla nas za duże lub za małe. Dlatego kluczową kwestią jest dobór prawidłowego rozmiaru ramy roweru. Można przeprowadzić go na kilka sposobów.
Przekrok
Najprostszym i najczęściej polecanym sposobem na dobór właściwego rozmiaru ramy jest zmierzenie tzw. przekroku, czyli wewnętrznej długości nogi od pachwiny do pięty. Pomiar przeprowadzasz w pozycji wyprostowanej, opierając się o ścianę. Uzyskany wynik mnożysz przez następujące wskaźniki:
- rowery górskie na kołach 26 / 27,5’’ - x 0,57
- rowery górskie na kołach 29’’ - x 0,6
- rowery szosowe i gravele - x 0,66
- hybrydy i rowery miejskie - x 0,63.
W ten sposób otrzymujesz przybliżony, orientacyjny rozmiar ramy roweru w centymetrach. Jeśli potrzebujesz wyniku w calach, dzielisz go przez 2,54.
Kalkulator rozmiaru ramy
Jeśli oczekujesz dokładniejszych wyników, warto przeprowadzić szczegółowe pomiary ciała i skorzystać z bardziej rozbudowanego kalkulatora rozmiaru ramy. Na stronie www.wrenchscience.com/ znajdziesz zaawansowane narzędzie, które obliczy właściwy dla Ciebie rozmiar ramy rowerowej oraz wymiary poszczególnych elementów, od których zależy optymalna pozycja na danym rodzaju roweru.
Bikefitting
Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój rower będzie perfekcyjnie dopasowany do wymiarów i właściwości biomechanicznych Twojego ciała, możesz skorzystać też z usługi profesjonalnego bikefittingu, oferowanej przez coraz więcej sklepów i showroomów. W rezultacie uzyskasz dane na temat idealnego rozmiaru ramy, doboru i ustawienia komponentów oraz optymalnej pozycji podczas jazdy. Niestety, bikefitting nadal jest drogi - dlatego najczęściej decydują się na niego profesjonalni zawodnicy.
Pamiętaj - żadna metoda doboru rozmiaru ramy rowerowej nie zastąpi przymiarki konkretnego egzemplarza i kilkunastu minut jazdy próbnej. Podobnie rzecz ma się z doborem i ustawieniami komponentów - sztycy, siodełka, mostka kierownicy. Orientacyjne rozmiary ramy, jakie uzyskasz dzięki mniej lub bardziej dokładnym obliczeniom, mogą różnić się nieco między producentami rowerów, a komfort i efektywność jazdy zawsze wiąże się z indywidualnymi preferencjami użytkownika. Można powiedzieć, że dobór rozmiaru ramy zawsze sprowadza się do metody prób i błędów.
Rower dobry i tani - to możliwe?
Na rower, podobnie jak na każde inne hobby, można wydać dowolną ilość pieniędzy. Podstawowy model znanej i lubianej marki to wydatek rzędu 2,5 tysiąca złotych. Najwyższej klasy maszyna wyczynowa może kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy. Bez względu na to, ile chcesz wydać na rower, istnieje kilka dobrych pomysłów na korzystniejszy zakup tego wymarzonego modelu.
Poczekaj kilka miesięcy
Ten czas może okazać się różnicą między ukochanym sprzętem a rowerem, którego jedyną zaletą okaże się niższa cena sprzed kilku miesięcy. Jeśli potrafisz systematycznie odkładać pieniądze, zaczekaj z zakupem do momentu, w którym uzbierasz wystarczającą kwotę. Cierpliwość może zostać dodatkowo wynagrodzona obniżką ceny podczas posezonowej wyprzedaży.
O jedną grupę niżej
Jeśli chcesz kupić rower oparty na konkretnym modelu ramy, ale wydaje się on na tę chwilę zbyt drogi - sprawdź, czy producent ma w ofercie konfigurację tej samej ramy z niższą grupą osprzętu. Dobrej klasy rama starczy na długo, a tańsze komponenty można wymieniać sukcesywnie na te lepsze.
Używany z pewnego źródła
Zakup roweru z drugiej ręki może być dobrym wyborem dla oszczędnych - pod warunkiem, że jesteśmy pewni jego stanu technicznego oraz legalnego pochodzenia. Z pomocą przyjdą nam firmy specjalizujące się w rowerach używanych i powystawowych, które udzielają gwarancji na oferowany sprzęt. To o wiele bezpieczniejszy wybór niż samodzielne poszukiwania - zwłaszcza online.
Szukaj okazji
Zmiany kolekcji, wyprzedaże sezonowe i posezonowe, rowery powystawowe z zerowym przebiegiem, rabaty na serwis i akcesoria naliczane podczas zakupu w sklepie stacjonarnym… Sprzedawcy rowerów konkurują o klientów. Wykorzystaj to, by znaleźć jak najkorzystniejszą ofertę dla siebie.
Czy da się kupić rower tanio i dobrze? Odpowiedź brzmi: tak. Pamiętaj jednak, że „tanio” to pojęcie względne. Należy natomiast bezwzględnie unikać rowerów zbyt tanich, by mogły być dobre. Mowa tu przede wszystkim o rowerach typu “makrokesz”, pojawiających się najczęściej w sezonie komunijnym w popularnych supermarketach, a także o produktach zupełnie nieznanych marek, które można nabyć online. Zbyt niska cena zawsze oznacza fatalną jakość elementów i montażu, a czasami nawet zagrożenie dla zdrowia i życia użytkownika. Jeśli chcesz czerpać jakąkolwiek przyjemność z jazdy na rowerze, a fundusze nie pozwalają na nabycie choćby podstawowego modelu renomowanej marki - lepiej poszukać sprzętu używanego.
A kiedy już znajdziesz swój wymarzony model, dowiedz się, jak jeździć na rowerze, by szybko zobaczyć efekty treningu.
Udanych zakupów i radości z jazdy!
.............
Źródła:
1. centrumrowerowe.pl
2 .bikeradar.com
3. yellowjersey.co.uk
4. bikeboard.pl
5. antymateria.com